Feed on

En bornholmsk mølle

16.-21. juli 2008
Kart Bornholm
Ettersom den ene ikke vil fly og den andre ikke vil ferje over Skagerak, endte vi opp med E6 til Ystad og katamaran over til Rønne på Bornholm. Etter en forderdelig kjedelig biltur, og i tillegg en forsinkelse på ferja pga ‘fremmedlegeme i den ene vannjeten’, ankom vi øya litt over midnatt. Vi hadde tenkt å orientere oss noen timer første kvelden, men det ble rett i seng på Hotel Friheden i stedet.
Vi våknet til en sein frokost og deretter var det fram med syklene.
Vi var nordøst i tettstedet Sandkås. Med utsikt mot Østersjøen syklet vi nordover mot Allinge og Sandvig.
Idylliske landsbyer med båthavner, butikker, kafeer og ellers alt hva en turist kan ønske seg.
Videre syklet vi helt nord mot den gamle festningen Hammershus. Denne ligger oppe på en klippe, og herfra kan en (hvis en føler for det) se det svenske fastlandet.
En runde her, og så videre gjennom en flott skog over ‘på den andre siden’ av øya.
Ja, denne øya er overkommelig. Fra wikipedia sakser jeg:

‘.. Øya har form som en rombe eller firkant – hvor hver side er ca. 40 km lang, noe som gjør øya til et egnet utfluktsmål med sykkel. De tidligere bornholmske jernbaners gamle linjer er nemlig innrettet som sykkelstier og snor seg fint gjennom terrenget med svake stigninger. Rykter går om at jernbanen passerte forbi de enkelte bestyrelsesmedlemmers gårder, hvilket kan forklare de snoede linjer.
Alle større byer på øya ligger ved kysten og har en havn – med én unntagelse: Aakirkeby. Den største byen på øyen heter Rønne og ellers følger Hasle, Allinge, Sandvig, Gudhjem, Svaneke og Nexø…’

Ved hjelp av et lite kart og gode sykkelvei-merker vendte vi kursen østover igjen. Nå var det bondelandskap og fine grusveier, til vi igjen kom til en landsby med trivelig utekafe for glade syklister.
Her ble vi servert kannekaffe, som ble en ‘hit’ vi tok med hjem. Asfalt videre og inn på større veier med biltrafikk, men det merket vi lite til ettersom det var gjennomgående enten separate sykkelstier, eller gode veiskuldre med skikkelig markering.
4 hele dager ble nok litt lite for å få den skikkelige sykkelfølelsen. Det ble endel bilkjøring for å få med mest mulig. Som turistsjef sleit jeg ut Heidi, og da fikk jeg alltid et ettermiddagstilbud om en sykkeltur på egenhånd.

Jeg syklet et par mil og tilbake igjen med utgangspunkt i de stedene vi bodde på. Sandkås, Dueodde og Gudhjem. På den måten fikk jeg hele Østkysten fra Hammershus til Dueodde og retur på ‘blokka’.

Den morsomste turen hadde vi inne på øya. Vi skulle sykle til Ekkodalen og til øyas høyeste punkt Rytterknægten 172 moh. GPSen fant fram til riktig P-plass og derfra var det bare å tråkke i vei.
Skilt til Ekkodalen dukket opp, og vi inn på en god terreng sykkelsti. Imidlertid ble denne mere og mere trillesti, kartet hadde vi glemt, men etterhvert skjønte vi at gulmerket sti var for fot-turister.
Vi hørte ekko fra folk som gaula i Ekkodalen, så vi var på det point of no return. Men jaggu var det kronglete ned en skikkelig bergskrent. Trange tretrapper og nedover fra stein til stein med muntre tilrop fra fot-turistene vi møtte. Desverre hadde vi ikke vett til å ta bilder akkurat i nedstigningen. Den ene av oss klatra ned for å ta i mot syklene og sånn bytta vi på.
Regnvær hørte også til. Litt kioskmat, og så klarte vi å finne fram til sykkelveien som tok oss opp til Rytterknægten.

Fra Dueodde hadde vi en fin tur til Nexø i strålende solskinn. Gjennom tettsteder og tett mot havet. En liten avstikker og vi var på Balka strand, antakelig den fineste for badeliv.
Svaneke midt på østkysten, har flest soltimer i Danmark, så det er et godt utgangspunkt for en vellykket sykkelferie. Som ellers i Danmark blåser det en del, men vinden virker mere jevn, og jeg synes det gikk lett i forhold til langs Randsjorden.
Det er aldri langt til en kaffekopp, noe og bite i, eller bare et sted å sette seg ned og nyte natur og utsikt.
Jeg anbefaler øya på det varmeste. En kan legge opp turer i alle fasonger og den som har med raceren kan kose seg med Bornholm rundt på god asfalt uten telehiv. 100-120 km etter hvordan en legger det opp.